Voortgezet onderwijs

Met de aanpak de Bibliotheek op school kunnen jongeren in het praktijkonderwijs, vmbo en andere niveaus met meer gemak werken aan hun lees- en informatievaardigheden. Ze hebben een bibliotheek in de eigen school en kunnen gemakkelijk materiaal uitzoeken om digitaal of op papier te lezen. Docenten en leesmediaconsulenten helpen hen materialen uitzoeken en de juiste hulpmiddelen vinden om te lezen en te werken aan informatievaardigheden. Zo kan elke leerling lezen en leren op een manier die bij hen past.

Van lezen worden jongeren slimmer en beter in taal. Het maakt niet uit welk middelbaar onderwijs een leerling volgt. Of ze nu het praktijkonderwijs, het vmbo, de havo of het vwo doen, goed zijn in taal doet ertoe. Daarmee geeft goed zijn in lezen jongeren een grotere kans op een goede toekomst. Het helpt hen ook meer begrip te hebben voor anderen. En dat is belangrijk, voor wie later aan het werkende leven zal beginnen.

Hoe krijg je jongeren aan het lezen?

Ieder leest op een eigen manier. Maar voor ieder geldt, hoe interessanter en leuker een boek, hoe sneller je het uitleest. Onderzoek toont ook aan dat jongeren meer gaan lezen, en er beter in worden, wanneer zij zelf teksten, media en boeken kunnen uitkiezen die ze leuk en interessant vinden. Maar hoe zoeken zij iets leuks uit? Daar kunnen ze soms hulp bij gebruiken. En aanmoediging, door met hen te praten over hun interesses en wat ze lezen. Beter lezen gaat verder dan papier. Wie goed leest, is ook online sneller wegwijs. In een wereld vol schermen zijn digitaal lezen en mediabewuste informatievaardigheden belangrijk. Mediawijs worden – leren omgaan met de onlinewereld  – hoort ook bij lezen.

De Bibliotheek op school maakt het voor leerlingen leuker en makkelijk om te lezen en te blijven lezen met plezier. Daarnaast is er aandacht voor het ontwikkelen van mediabewuste informatievaardigheden. De leesmediaconsulent helpt docenten aan kennis en hulpmiddelen. Hiermee kunnen zij jongeren de hulp bieden die zij nodig hebben om sterke, enthousiaste en gemotiveerde lezers te worden. Deze aanpak van Bibliotheek op school werkt omdat het uitgaat van een aantal basisideeën.

Jongeren die thuis doorgaan met lezen worden nog sneller beter in taal. Al helemaal wanneer ze thuis worden aangemoedigd en verder praten over wat ze lezen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met diverse materialen en leestips.

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er het hele jaar door aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen jongeren boeken ontdekken, op boeken stemmen, zelf verhalen schrijven, voorgelezen worden, en zelfs schrijvers ontmoeten.