Primair onderwijs

Leerkrachten lezen regelmatig voor en bieden passende en geschikte boeken, op papier en digitaal. Ook is er ondersteuning van ervaren experts: de leesmediaconsulent van de Bibliotheek. Zo krijgt elk kind met de Bibliotheek op school de kans om van lezen te genieten en beter te worden in taal.

Kinderen leren lezen zodat ze nieuwe dingen kunnen leren. Wie op de basisschool een goede lezer wordt kan namelijk teksten begrijpen, nieuwe kennis opdoen en zich ontwikkelen. Lezen en blijven lezen zijn dus de beste voorbereidingen op de middelbare school. Maar lezen levert meer dan alleen kennis op. Onderzoek toont aan dat verhalen en gedichten lezen helpen om je in te leven in een ander. En dat is minstens zo belangrijk.

Hoe krijg je kinderen aan het lezen?

Elk kind leert en leest op een andere manier. Maar voor elk kind geldt, hoe interessanter en leuker een boek, hoe sneller ze het uitlezen en ze een volgend boek pakken. En hoe eerder ze dus beter en blijvend lezen. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten hen leuke en interessante rijke teksten geven. Daarbij gaat het niet alleen over spannende verhalen en boeken vol kennis. Lezen gaat verder dan papier. Wie goed kan lezen, is ook online sneller wegwijs. In een wereld vol schermen zijn digitaal lezen en mediabewuste informatievaardigheden belangrijk. Mediawijs worden – leren omgaan met de onlinewereld  – hoort ook bij lezen.

De Bibliotheek op school maakt het kinderen makkelijk om met plezier te lezen en verder te leren. Ieder kind leest op een eigen manier. De leesmediaconsulent helpt leerkrachten aan kennis en hulpmiddelen. Hiermee kunnen zij ieder kind opweg helpen naar meer leesplezier. Deze aanpak van Bibliotheek op school werkt omdat het uitgaat van een aantal basisideeën.

Kinderen die thuis ook graag lezen worden nog sneller beter in taal. Al helemaal wanneer ze samen met iemand lezen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met divers materiaal en leestips.

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er het hele jaar door aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen kinderen boeken ontdekken, op boeken stemmen, voorgelezen worden en zelfs schrijvers ontmoeten.