Mbo

De aanpak van de Bibliotheek op school maakt het makkelijker voor mbo-studenten om met plezier te lezen en te blijven lezen. Met de aanpak kunnen jongeren in het mbo met meer gemak werken aan hun lees- en informatievaardigheid. Ze hebben een collectie of een bibliotheek in de eigen school en kunnen gemakkelijk materiaal uitzoeken om digitaal of op papier te lezen. Wanneer lezen op het mbo bij alle vakken een vast onderdeel is, wordt lezen voor studenten ook vanzelfsprekend. Docenten en leesmediaconsulenten staan klaar om hen te helpen interessant materiaal te vinden. Zij maken de studenten bewust van de waarde van lezen voor hun persoonlijk leven en hun latere beroepspraktijk.

De Bibliotheek op school ondersteunt ook studenten pedagogisch werk en onderwijs

Voor wie de opleiding pwo (pedagogisch werk en onderwijs) doet is leesvaardigheid een extra belangrijk onderwerp. Als pwo-student ga je namelijk aan de slag met kinderen en ondersteun je hen bij het beter leren lezen. Pwo-studenten profiteren met deze aanpak niet alleen van de leesondersteuning van de Bibliotheek op school voor hun eigen leesvaardigheid. Maar ook in de ontwikkeling van hun beroepsvaardigheden als leesbevorderaar.

Van lezen worden jongeren slimmer en beter in taal. Het maakt niet uit welke opleiding ze volgen. Of een jongere nu leert voor kapper, administratief medewerker, veiligheidsassistent of kraamverzorger, goed zijn in taal doet ertoe. Lezen van boeken helpt daarbij. Een goede taalvaardigheid vergroot voor jongeren de kans op een goede toekomst. Het helpt hen ook meer begrip te hebben voor anderen. En dat is belangrijk, voor wie later aan het werkende leven zal beginnen. Al helemaal voor de toekomstige pedagogisch medewerker en onderwijsassistent van de opleiding pedagogisch werk en onderwijs. Deze pwo-studenten begeleiden kinderen in de ontwikkeling van hun leesvaardigheden.

Hoe krijg je jongeren aan het lezen?

Ieder leest op een eigen manier. Maar voor ieder geldt, hoe interessanter en leuker een boek, hoe sneller je het uitleest. Onderzoek toont ook aan dat jongeren meer gaan lezen, en er beter in worden, wanneer zij zelf teksten, media en boeken kunnen uitkiezen die ze leuk en interessant vinden. Maar hoe zoeken zij iets leuks uit? Daar kunnen ze soms hulp bij gebruiken van hun docent, mediathecaris of leesmediaconsulent. Een aanmoediging, door met hen te praten over hun interesses en wat ze lezen. Beter lezen gaat verder dan papier. In een wereld vol schermen is ook digitaal lezen belangrijk. Mediawijs worden – leren omgaan met de onlinewereld – hoort ook bij lezen.

De Bibliotheek op school maakt het voor leerlingen leuker en makkelijk om te lezen en te blijven lezen met plezier. Docenten werken samen met experts in de mediatheek van de school en de Bibliotheek. De leesmediaconsulent helpt docenten aan kennis over en hulpmiddelen voor leesbevordering en een goede toegang tot boeken voor studenten. Hiermee kunnen zij jongeren de hulp bieden die zij nodig hebben om sterke, enthousiaste en gemotiveerde lezers te worden. De aanpak van Bibliotheek op school werkt omdat het uitgaat van een aantal basisideeën.

Jongeren die thuis doorgaan met lezen worden nog sneller beter in taal. Al helemaal wanneer ze thuis worden aangemoedigd en verder praten over wat ze lezen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met diverse materialen en leestips.

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er het hele jaar door aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen jongeren boeken ontdekken, op boeken stemmen, zelf verhalen schrijven, voorgelezen worden, en zelfs schrijvers ontmoeten.