Tips van de Bibliotheek op school voor wie lezen lastig vindt

Lezen is belangrijk en kan heel leuk zijn. Toch vinden sommigen het moeilijk. Met dyslexie, een visuele beperking of problemen om je te concentreren is het een stuk lastiger. In dat geval kan een leerling extra tijd en hulpmiddelen gebruiken om te lezen. De Bibliotheek op school maakt het docenten en leerlingen makkelijker om op school en ook thuis aan leesvaardigheid te werken. Ook voor wie lezen lastig is.

Passend Lezen App

Via de app van Passend Lezen kunnen jongeren boeken lezen en deze ondertussen luisteren. Het is bewezen dat dit mensen met dyslexie helpt teksten te begrijpen. De app zelf is gratis. Je hebt een abonnement nodig op de service Passend Lezen van de Bibliotheek om boeken en tijdschriften uit te lenen en voorgelezen te krijgen via de Passend Lezen App.

Meer over de Passend Lezen App

Lezen op jouw manier met Superboek

Het gaat erom de juiste manier van lezen te vinden. Een manier die bij je past en het makkelijker en leuker maakt. Superboek helpt daarbij. De tool biedt een grote online catalogus met de nieuwste titels als brailleboek, luisterboek of boek met extra grote letters. Iedereen onder de 18 jaar met een leesbeperking kan gratis lid worden.

Ontdek Superboek

Thuis verder lezen

Jongeren die thuis ook graag lezen worden sneller beter in taal. Al helemaal wanneer ze samen met iemand lezen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met divers materiaal en leestips.

Naar tips voor thuis lezen

Leesmonitor

Gaan we meer of minder lezen? Worden kinderen vaardiger of minder vaardig in lezen? Waarom is lezen belangrijk? Wetenschappers doen veelvuldig onderzoek naar dit soort vragen. Via Leesmonitor vind je allerlei informatie over onderzoek naar lezen, leesbevordering en literatuureducatie.

Ga naar Leesmonitor