Hoe

Zien lezen, doet lezen!

Kinderen die aangemoedigd worden om te lezen en die ouders hebben die veel voorlezen, maken meer 'leeskilometers'. Daardoor worden ze beter in lezen en lezen ze met meer plezier.

Wil je je kind daarbij helpen? Besteed dan elke dag aandacht aan lezen en voorlezen, praat samen over de boeken die je kind leest. Boeken horen bij het dagelijks leven: laat zien dat je zelf leest en ga samen naar de bibliotheek of boekhandel.

Hieronder vind je tips over leuke boeken, leescampagnes, voorlezen en andere interessante sites.

Actuele landelijke leescampagnes

1a. Ga samen naar de bibliotheek

Laat je kind kiezen wat hij/zij leuk vindt. A-boeken zijn geschikt tot ongeveer 8 jaar, B-boeken tot 12 jaar, C-boeken tot 15 jaar en daarna zijn er nog D-boeken voor de young adults. Kiezen boven of onder het AVI-niveau van je kind is prima als je kind het boek graag wil lezen. De bibliotheek is bijna overal gratis voor jongeren tot 18 jaar.

1b. Of registreer je voor de online Bibliotheek

Je kunt je ook gratis registreren voor de online Bibliotheek: in de app en op de website vind je e-books, luisterboeken en tijdschriften.

2. Geef een boek cadeau

Als er geld voor is, geef kinderen of jongeren een boek cadeau dat ze graag willen hebben. De (kinder)boekhandel geeft goede adviezen.

3. Lees voor, ook als vader!

Ook als je kind al zelf kan lezen (maar die leuke, dikke boeken te moeilijk vindt). Kies een onderwerp dat aansluit bij wat je kind meemaakt of kies samen een boek uit. Lees voor op een vast moment van de dag en met een vast ritueel, zoals een liedje of een voorleesknuffel. Maak het levendig met mimiek en (kleine) gebaren, maar maak het vooral gezellig!
En weet je dat je met een jeugdlidmaatschap via de website van Jeugdbibliotheek ook toegang hebt tot voorleesfilmpjes en digitale prentenboeken?

4. Speel in op reacties

Geef je kind de gelegenheid om te reageren en vraag door. Praat samen over hoe het verhaal verder kan gaan of laat je kind het verhaal navertellen voor meer verhaalbegrip. Praat ook over moeilijke woorden en maak de betekenis duidelijk via afbeeldingen in het boek of door andere voorbeelden te noemen.

5. Zet leuke boeken op een zichtbare plek

Zorg voor een stimulerende leesomgeving waar je kind altijd bij kan. Ze willen vaak graag ook een ‘eigen’ plank of kast met boeken. Dat maakt het nog persoonlijker.