Primair onderwijs

Leerkrachten lezen regelmatig voor en bieden passende en geschikte boeken, op papier en digitaal. Ook is er ondersteuning van ervaren experts: de leesmediaconsulent van de Bibliotheek. Zo krijgt elk kind met de Bibliotheek op school de kans om van lezen te genieten en beter te worden in taal.

Kinderen leren lezen om nieuwe dingen te leren. Wie op de basisschool teksten leert begrijpen doet kennis op en ontwikkelt zich verder. Lezen en blijven lezen zijn de beste voorbereidingen op de middelbare school. Lezen levert nog meer op. Onderzoek toont aan dat verhalen en gedichten lezen ook helpen om je in te leven in een ander. Dat is minstens zo belangrijk.

Hoe krijg je kinderen aan het lezen?

Elk kind leert en leest op een andere manier. Toch geldt voor elk kind: hoe leuker een boek, hoe sneller ze het uitlezen en nog een boek pakken.Daarom is het belangrijk dat leerkrachten hen interessante rijke teksten geven, spannende verhalen maar ook boeken vol kennis. Mediawijs worden – leren omgaan met de onlinewereld  – hoort ook bij lezen. In een wereld vol schermen zijn digitaal lezen en mediabewuste informatievaardigheden belangrijk.

De Bibliotheek op school maakt het kinderen makkelijk om met plezier te lezen en verder te leren. De leesmediaconsulent helpt leerkrachten aan kennis en hulpmiddelen waarmee zij ieder kind opweg kunnen helpen naar leesplezier. Deze aanpak van Bibliotheek op school werkt omdat het uitgaat van een aantal basisideeën.

Kinderen die thuis ook graag lezen worden nog sneller beter in taal. Al helemaal wanneer ze samen met iemand lezen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met divers materiaal en leestips.

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er het hele jaar door aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen kinderen boeken ontdekken, op boeken stemmen, voorgelezen worden en zelfs schrijvers ontmoeten.