De Bibliotheek op school voor pwo

Pwo-studenten zijn de leesbevorderaars van de toekomst. Daarom is er tijdens hun opleiding niet alleen aandacht voor hoe zij de leesontwikkeling van kinderen kunnen ondersteunen. Ook hun eigen leesvaardigheid wordt ondersteunt. De Bibliotheek op school helpt pwo-studenten bij de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden die zij nodig hebben om uit te groeien tot goede leesbevorderaars.

Waarom is lezen als beroepsvaardigheid belangrijk?

Van lezen worden kinderen en jongeren slimmer en beter in taal. Het helpt hen bovendien begrip te kweken voor anderen. Een goede taalvaardigheid vergroot dus de kans van een kind een goede toekomst.

Lezen is daarom een belangrijke beroepsvaardigheid voor wie later pedagogisch medewerker in de kinderopvang of onderwijsassistent in het basisonderwijs wordt. Voor studenten aan de opleiding pedagogisch werk en onderwijsassistent is daarom speciale aandacht voor lezen als beroepsvaardigheid in het lesprogramma.

De ondersteuning van de Bibliotheek op school

De Bibliotheek op school ondersteunt docenten en studenten van de opleiding pedagogisch werk en onderwijs in het leren voorlezen aan kinderen. Dit is een belangrijke beroepsvaardigheid voor tijdens een stage en het toekomstige werk als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Studenten leren daarnaast meer over het belang van lezen en leesbevordering voor kinderen, de aanpak BoekStart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school voor het primair onderwijs.

BoekStart in de kinderopvang

BoekStart is een effectief programma om het voorlezen op de kinderopvang te professionaliseren.

Wil je meer weten over het belang van lezen, leesbevordering en de aanpak BoekStart in de kinderopvang? Bekijk de website.

Naar BoekStart in de kinderopvang

De Bibliotheek op school primair onderwijs

De Bibliotheek op school primair onderwijs zorgt voor experts in lezen en media op school, een goed leesklimaat en een actueel en inspirerend boekenaanbod.

Wil meer weten over het belang van lezen, leesbevordering en de aanpak de Bibliotheek op school primair onderwijs? Bekijk de website.

Naar de Bibliotheek op school primair onderwijs

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er het hele jaar door aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen kinderen en jongeren boeken ontdekken, op boeken stemmen, zelf verhalen schrijven, voorgelezen worden, en zelfs schrijvers ontmoeten.

Bekijk hieronder de campagnes die voor jou als toekomstig leesbevorderaar belangrijk zijn.