Hbo

Met de aanpak van de Bibliotheek op school heb je binnen je eigen opleidingsinstituut toegang tot leesmateriaal. Leen en lees digitaal of op papier, hoe jij het wil. Docenten en leesmediaconsulenten staan voor je klaar om je te helpen materiaal te vinden dat past bij jouw interesses. Zo kun je je het leesplezier eigen maken en uitgroeien tot een ware leesbevorderaar.

Leesondersteuning tijdens de pabo en tweedegraads lerarenopleiding

Wie later kinderen en jongeren zal helpen in hun taal- en leesontwikkeling moet daar zelf weet van hebben. Je eigen leesvaardigheid en enthousiasme voor lezen zijn daarom belangrijk. Tijdens je opleiding word je door de Bibliotheek op school ondersteund in het ontwikkelen van de beroepsvaardigheden die je nodig hebt om in je stage en latere werk een ware leesbevorderaar te worden.

Waarom is lezen belangrijk?

Voor kinderen en jongeren maakt goede taalvaardigheid het verschil tussen een kansarme en kansrijke toekomst. Van lezen wordt je niet alleen slimmer, maar leer je je ook beter in een ander verplaatsen. Door kinderen en jongeren te ondersteunen in hun leesontwikkeling, en enthousiast te maken over het lezen van boeken, help je hen dus voorbereiden op een toekomst vol kansen.

Hoe krijg je kinderen en jongeren aan het lezen?

Ga je aan de slag als stagiair, leerkracht of docent en met leesbevordering aan de slag? Dan is het goed om te weten hoe je kinderen en jongeren stimuleert tot lezen. De Bibliotheek op school helpt je tijdens je leerweg.

Met welk onderwijsniveau ga je aan de slag? Je vindt meer tips en informatie over het hoe en wat van leesbevordering:

Primair onderwijs

Voortgezet onderwijs

Mbo

De aanpak van de Bibliotheek op school

Met de Bibliotheek op school wordt het makkelijker zelf met plezier te lezen en leerlingen te helpen tijdens hun leesontwikkeling. Deze aanpak van de Bibliotheek op school werkt voor zowel studenten als leerlingen omdat het uitgaat van een aantal getoetste basisideeën.

Thuis verder lezen

Jongeren die thuis doorgaan met lezen worden nog sneller goed in taal. Al helemaal wanneer ze dat samen met iemand doen. Een ouder of verzorger kan het verschil maken. Daarom ondersteunt de Bibliotheek op school het thuis lezen met divers materiaal en leestips.

Naar tips voor thuis lezen

Meer leesplezier met leescampagnes

Op scholen die werken met de Bibliotheek op school is er aandacht voor leescampagnes. Via deze nationale campagnes kunnen kinderen en jongeren boeken ontdekken, zelf verhalen schrijven, voorgelezen worden, en zelfs schrijvers ontmoeten.

Weten welke campagnes belangrijk zijn voor jouw later beroepspraktijk? Je ontdekt meer op de pagina’s van de Bibliotheek op school primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Ga je aan de slag met baby's en peuters? Lees dan hier over BoekStart.