Scoor een Boek!

Scoor een Boek! Is een jaarlijks terugkerend leesproject voor kinderen en ouders, dat lezen en sport aan elkaar verbindt. Scoor een boek! kent een Schooleditie voor kinderen van groep 5/6 én een Thuiseditie voor het hele gezin.

Profvoetballers stimuleren kinderen boeken te scoren!

Scoren kun je overal! Met die gedachte voeren bibliotheken een uniek leesproject voor leerlingen van groep 5 en 6 uit: Scoor een Boek! De kracht van voetbal wordt ingezet voor het stimuleren van leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen en gezinnen. Scoor een Boek! verbindt lezen en sport door profvoetballers in te zetten als rolmodellen.

Editie 2021
Aan de editie 2021, van 1 februari t/m 21 mei, gaan leerlingen aangemoedigd door profvoetballers zoveel mogelijk boeken scoren. Deelnemende voetbalclubs zijn: AZ, Almere City, FC Cambuur, FC Emmen, FC Groningen, FC Volendam, Go Ahead Eagles, Heracles, PSV, RKC Waalwijk, SC Heerenveen en Willem II. De digitale Thuiseditie scoorthuis.nl is voor gezinnen beschikbaar vanaf 1 februari.

Scoor een Boek! Schooleditie, Thuiseditie en Experience
De Schooleditie bestaat uit 10 weken waarin het lezen van boeken centraal staat. Tijdens De Aftrap bezoekt een leesconsulent de groep met een topselectie aan boeken, een score-poster én een motiverende videoboodschap van de voetballer. In De Rust praat de leesconsulent met de klas over de boeken en bekijken ze de tweede videoboodschap van de speler. Na 10 weken boeken ‘scoren’ is het tijd voor Het Fluitsignaal, een sportieve afsluiting waarin ook de Eindscore van Scoor
een Boek! bekend wordt gemaakt.
Gezinnen kunnen meedoen met de Thuiseditie Scoor een Boek! Er is een digitale editie www.scoorthuis.nl (beschikbaar in Scoor een Boek! periode) met leuke taal-, lees- en beweegopdrachten voor gezinnen. Er is ook een variant met een poster met opdrachten.
Tijdens de Scoor een Boek! periode wordt ook de Experience georganiseerd: een evenement in de Bibliotheek voor ouders en kinderen rondom voetbal en lezen.
Lees hier de Flyer Scoor een Boek! Voor scholen, ouders en voetbalclubs
Lees meer over alle maatschappelijke activiteiten van de Eredivisie CV

Landelijk groeiend initiatief

Scoor een Boek! is een landelijk, groeiend initiatief. De Betaalde Voetbalorganisaties (BVO's) en de Bibliotheek werken samen om elke editie tot een succes te maken. Steeds meer bibliotheken gaan een samenwerking aan met een BVO in hun werkgebied. Het project Scoor een Boek! bundelt de populairste sport van Nederland met lezen. Een goede taalbeheersing is de basis voor zelfstandigheid en een gezonde levensstijl. Hierin zijn veel overeenkomsten te vinden met het voetbal. De persoonlijke boodschap van een voetballer werkt stimulerend en motiveert de leerlingen zoveel mogelijk boeken te lezen.

Resultaten editie 2020

In de editie van 2020 lazen 22.548 leerlingen in 10 provincies van februari tot en met mei zoveel mogelijk boeken (‘scoren’). De kinderen werden videoboodschappen aangemoedigd door spelers van ADO Den Haag, AZ, De Graafschap, FC Emmen, FC Groningen, FC Utrecht, FC Volendam, Fortuna Sittard, Go Ahead Eagles, Heracles, N.E.C., PSV, RKC Waalwijk, SC Heerenveen, TOP Oss, VVV Venlo en Willem II.

De resultaten van de editie 2020:
• 17 voetbalclubs
• 38 bibliotheekorganisaties
• 207 bibliotheekvestigingen
• 590 scholen
• 1009 groepen 5 en 6
• 22.548 leerlingen
Bekijk hier de verschillende aftrap- en rustfilmpjes waarin de spelers van de verschillende voetbalclubs de leerlingen aanmoedigde tot het lezen van zoveel mogelijk boeken.
Gezinnen konden tijdens de editie 2020 mee doen met www.scoorthuis.nl. Met deze digitale thuiseditie voeren gezinnen taal-en bewegingsopdrachten uit. Voor elke opdracht werden punten gescoord voor de klas en kon een mooie prijs worden verdiend. Vanwege de Coronacrisis werd de thuiseditie ook opengesteld voor individuele gezinnen.
In 2020 liep Scoor een Boek! anders dan gepland. Helaas kon door de Coronacrisis Het Fluitsignaal, de sportieve afsluiting van Scoor een Boek! niet op het sportveld plaatsvinden. Bibliotheken en voetbalclubs bedachten samen creatieve oplossingen. Bekijk hier de filmpjes van SC Heerenveen, ADO Den Haag en BiblionetGroningen.

Informatie en aanmelden

Basisscholen die interesse hebben in deelname aan Scoor een Boek! kunnen informeren bij hun lokale bibliotheek naar de mogelijkheden. Kijk ook in de toolkit Lezen voor leerkrachten voor een flyer en lesmateriaal.

Bibliotheken nemen voor informatie en advies over Scoor een Boek! contact op met hun POI-coördinator voor onderwijs. Bibliotheken die met een voetbalclub willen deelnemen kunnen zich aanmelden via info@scooreenboek.nl.